Patagonia.reismee.nl

Naar huis

Woensdag 10/2/2010 – Zondag 14/2/2010

Vanaf woensdag (eigenlijk al dinsdagavond) is de terugreis begonnen van 5 dagen. De eerste 2 dagen gaan we met de boot weer terug naar Ushuaia door de Drake passage. Er wordt zwaarder weer voorspeld dan op de heenreis, dus iedereen wordt tijdig geadviseerd de benodigde medicatie te nemen. 's Nachts schommelt het schip zo dat nagenoeg niemand heeft geslapen. Velen zijn er dan ook niet bij het ontbijt of de andere maaltijden. Wij komen er goed doorheen (wel weinig geslapen). We hebben onze pillen en voor de zekerheid heb ik extra speciale pleister, waar zo ongeveer iedereen mee loopt.

Overdag hangen we wat rond, gaan naar een lezing en zijn vooral bezig om onze stapel foto's uit te zoeken. Van Antarctica hebben we er zo'n 1800, die gereduceerd moeten worden naar ca 100 en dan nog naar 20. Op onze site kunnen nog ca 100 foto's geplaatst worden (alleen wanneer dat is de vraag) en voor een verzameling van alle reisgenoten mogen we per persoon 10 foto's inleveren. Als iedereen dat doet, dan is er een mooie compilatie van alles wat we gezien hebben. Ons uiteindelijke resultaat is 120 en 40. Ik kan gewoon de 40 foto's inleveren omdat er nog niet al te veel is ingeleverd en omdat er ook bij ons veel foto's bij zitten die de sfeer van de reis weergeven. Ik heb voor de groep op een plattegrond aangegeven waar we geweest zijn. Hiervoor hebben we de plattegrond die in de bar hangt gefotografeerd en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Zo zit er dan ook een overzichtskaart bij alle foto's.

In de nacht, na de 1ste dag varen, neemt de golfslag wat af en kunnen we beter slapen. We moeten nu nog 1 volle dag op de boot en zijn dan de volgende ochtend weer in Ushuaia. Ook deze dag zijn er weer verschillende lezingen om ons bezig te houden. Toch neemt af en toe de wind flink toe, zodat de golven en schommelingen best hevig zijn.

Aan het einde van de 2de dag komen we aan bij het begin van het Beagle-kanaal en daar moet op de loodsen gewacht worden, dan pas kunnen we door het Beagle-kanaal en kunnen we door naar Ushuaia. Er liggen hier meerdere boten voor anker. 's Avonds gaan er vele los in de bar en laten de drank rijkelijk vloeien. Dit (zuip)feestje zal nog lang doorgaan. Wij (en nog vele anderen) hebben dan al lang afgehaakt en kunnen eindelijk weer redelijk slapen.

De volgende ochtend varen we langzaam Ushuaia binnen, waar we even moeten wachten met aanmeren. Er ligt een joekel van een cruiseschip aan de kade die bijna heel de kade inneemt. Het blijkt een van de grootste cruiser ter wereld te zijn. Sommigen moeten snel van boord omdat die al om 9.00 uur een vlucht hebben, echter het schip wordt pas laat vrijgegeven. Zij gaan snel als eerste van boord en mogelijk halen ze hun vlucht nog. Dan gaat alles heel snel. De koffers worden door de bemanning van boord gehaald en direct daarna mogen de passagiers eraf. Her en der wordt afscheid genomen en dan gaat ieders zijns weegs.

We lopen naar het hotel Villa Bresciawaar we eerder ook zijn geweest en kunnen daar onze bagage kwijt (hadden we van te voren al gevraagd). Het is nu pas 8.30 en de stad is nog niet open. We hebben hier wel internet (code hebben we nog) en beginnen de site bij te werken. Na ca 2 uur zijn we er doorheen. Zowel de boardingpas voor de binnenlandse vlucht van vandaag als al de vluchten voor de volgende dag naar Parijs en vervolgens naar Amsterdam hebben we al kunnen afdrukken. Daarna moeten we onze laarzen nog wegbrengen en krijgen we de borg terug, toeristenstempels halen voor mijn Antarctica logboek en nog souvenirs kopen. Overal in de stad kom je nog reisgenoten tegen. We eten nog een hapje en gaan dan terug naar het hotel. De tassen moeten nog even opnieuw ingepakt worden, zodat we alles weer door de kg-controles gaan krijgen. We gaan op tijd naar het vliegveld.

Daar heeft zich inmiddels een hele groep van reisgenoten gemeld die ook naar Buenos Aires (BA) gaan vliegen. We hebben gedonder met de kg nu ze voor het eerst de zware rugzak wegen. Uiteindelijk wordt het de volgende oplossing: 2 koffers met ongeveer het juiste gewicht mogen door, de zware rugzak mag als handbagage mee mits de cabine-koffer leeg in het ruim mee gaat (!?), de foto-tas mag dan los als handbagage mee. Maar zo krijgen we het toch mee zonder een rekening te krijgen.

Er blijkt een directe vlucht van 15.00 uur te zijn en een indirecte vlucht (over El Calafate) van 16.00 uur te zijn). Wij blijken de indirecte te hebben. Echter de vlucht van 15.00 is vertraagd en om ca 16.00 uur zullen er 2 vluchten naar BA vertrekken. Maar dat leidt tot een grote puinhoop. Er staat een immense queue bij het boarden, die maar langzaam schuift. Er wordt van alles omgeroepen maar niemand snapt echt wie nu wel en wie nu niet moet boarden. We besluiten maar te gaan, omdat zover wij weten onze vlucht geen vertraging heeft. Echter de controle van de handbagage gaat zo traag dat niemand op tijd bij de gate kan zijn. Achter de controleis echt alles onduidelijk; de omroeper zegt naar 4, de infoborden (voor zover die er al waren) zeiden naar 3, maar we moesten bij 5 zijn (lekker handig). Uiteindelijk was iedereen aan boord en met een half uurtje vertraging konden we gaan. De vroege vlucht kon nog steeds niet weg.

Rond 22 uur 's avonds zijn we in ons Hotel Plaza Francia, waar we op de heenreis ook geweest zijn. De taxichauffeur dacht dat deze wel even kon omrijden om de meter te laten lopen. We wisten echter waar het hotel was en konden dus ook weten dat hij verkeerd reed. Daar hebben we wat van gezegd en toen waren we er zo. Nog even vlak bij op een terras een biertje op. Het is in BA warm (30 graden), plakkerig weer en mogen van daaruit de schok naar de sneeuw in Europa gaan maken.

De volgende ochtend kunnen we nog in BA doorbrengen, voordat we echt alleen nog maar gaan vliegen. We gaan rondwandelen in 2 andere wijken van BA, nl San Telmo en Boca. San Telmo is bekend van de tango en daar zijn we lek geprikt door de muggen. Boca is bekend van de voetbalclub Boca Junior (Maradonna) en de gekleurde huisje, die we niet hebben gezien. We zijn hier met de metro naar toe gegaan omdat het te ver was en tevens ook veel te vies warm.

We zijn op tijd terug gegaan naar het hotel, waar het beter te houden was. Van daaruit weer met de locale bus naar het vliegveld en op naar Parijs. Na een nachtvlucht moesten we in Parijs overstappen naar Amsterdam met een klein half uurtje vertraging. In Nederland aangekomen is het wit, net zoals we vertrokken. Volgens ons is er de laatste weken dus niets veranderd.

Van deze niet enerverende terugreis vanuit het zuiden van de wereld tot thuis hebben we geen foto's en tevens staat de site al geheel (alle ruimte is gebruikt) vol met andere mooie foto's.

Wij hebben genoten van deze reis en zullen daar nog veel aan terugdenken. We hopen dat jullie met ons meegenoten hebben en wij vonden het leuk dat jullie daar zo op gereageerd hebben.

Groeten, Monique en Frans