Patagonia.reismee.nl

Pucon (Chili)

Zondag 17/1/2010 – Dinsdag 19/1/2010

Als we de grens met Argentinië/Chili bereiken, zijn we benieuwd hoelang we hier voor moeten uittrekken en hoe het allemaal gaat. We hebben al vernomen dat we langs meerdere kantoortjes moeten om stempels te halen, net zoals in Afrika. 2 loketten in Argentinië; 1 voor ons en 1 voor de auto en 3 in Chili. Vooral in Chili moeten we diverse formuliertjes invullen die niet geheel duidelijk zijn en alle bagage mag hier weer eens door de scanner. Toch mooi een pak kaas binnengesmokkeld (kaas en vleesproducten importeren is verboden). Binnen een uurtje zijn we er doorheen en gaan we verder naar Pucon. Dit valt zeker niet tegen.

Pucon ligt aan de voet van de vulkaan Villarica. Het is een gezellig stadje met vele kleine winkeltjes die allemaal tot een uur of 10 open blijven. In Pucon zullen we meerdere dagen verblijven, zodat we ook wat activiteiten kunnen gaan doen.
Al bij de 1ste automaat lukt het dit keer om geld te pinnen met de pas van Frans. We doen nog een paar boodschappen en gaan dan opzoek naar ons onderkomen Landhaus San Sebastian. Via GoogleMaps hebben we een routebeschrijving en gaan die volgen, we rijden over een, veel te slecht, grindpad van 18 km langen komen door elkaar geschud aan. Pas dan blijkt er ook een “echte” weg te zijn, via de asfaltweg en dan nog maar 1 km over het grindpad. Google blijkt hier nog niet alles goed in kaart te hebben gebracht, want er staan ook 3 wegen op die helemaal niet bestaan.

We halen de auto leeg en gaan dan even met de eigenaar praten. Deze heeft een heerlijk vers frambozensapje en laat ons weten wat voor activiteiten we allemaal kunnen doen. Mountainbiken wilden we graag doen, maar we hebben al door dat je dan alleen over de grindwegen kunt, waar ook de 4*4 (en wij) rijden. Dus dat wordt het niet. Vlakbij is een groot National Park Heurquehue, hier kun je goed wandelen. Tevens zijn er in de buurt diverse warmwaterbronnen en kun je de vulkaan beklimmen. Omdat het nog redelijk vroeg is (en is zeker tot 21.00 uur licht) lopen we naar een waterval 'Ojos del Caburgua' vlak bij ons onderkomen.

De volgende ochtend gaan we op pad naar hetNP Heurquehue om daar een wandeling te gaan maken; een rondje langs meerdere meren. Om daar te komen dient er eerst flink geklommen te worden. Ondertussen kunnen we wat zij-paadjes in om naar diverse watervallen te kijken. Uiteindelijk zijn er boven en komen we mooie meertjes tegen. Ook het (oer)bos waar we al die tijd doorheen lopen is prachtig, met eeuwenoude bomen, maar vooral de landschappelijke vergezichten zijn wonderschoon. Als het hele rondje gelopen hebben zijn we bijna 7 uur onderweg geweest. We gaan dan even lekker relaxen in een van de thermale bronnen (meerdere bronnen, lekker warm) die hier zijn. Na een paar uurtjes zijn we wel schoon geweekt en gaan nog even naar de stad voor een Chileense maaltijd.

We proberen nog in de schemer naar ons verblijf terug te gaan, maar dan over de asfalt weg. We moeten nog wel de juiste afslag vinden, maar dat lukt.

De volgende dag maken we een excursie naar de top van de vulkaan Villarica. Voor deze sneeuw-tour heb ik(Frans)Monique niet eens over hoeven te halen. We moeten ruim 1000 hoogtemeters door sneeuw en ijs ploeteren, mits de lift het doet, anders krijgen we nog 400 extra hoogtemeters voor de kiezen.
We worden al om 5.15 opgehaald. Het hotel heeft een keurig ontbijt voor ons klaar gezet en tevens 2 lunches inclusief flessen water gemaakt die we mee kunnen nemen. Geweldig geregeld.

We gaan naar het organisatiekantoor en krijgen daar een volledige uitrusting mee, inclusief pickel en stijgijzers. Bij het startpunt aangekomen zijn we een van de eerste groepen, alleen de lift doet het nog niet. Nu maar wachten of de liftmannetjes vandaag willen komen. Na 3 kwartier wachten komen ze en kunnen we omhoog (scheelt weer een flink stuk klimmen). We starten meteen in de sneeuw en moeten zo nog een paar uur doorstieffelen om boven te komen. De sneeuw is tamelijk zacht, waardoor je er met je voeten in weg zakt. Monique heeft daar nogal problemen mee omdat er nog geen spoor is getrokken die dag (en ze nagenoeg voorop loopt). Ze komt te lopen in een 2de groepje en dan gaat het goed. Dat groepje heeft een iets lager tempo en omdat ze dan achteraan loopt, in plaats van vooraan, gaat het volgen ipv het sporen goed. Na een aantal uur zijn we boven en that's it. Veel van de vulkaan zelf is er niet te zien door alle gassen die uit de krater opstijgen. Van onze groep is alleen Frans even met een gids er echt naartoe gelopen. Helaas is ook niet helder zodat de mooie plaatjes uitblijven.

We maken ons gereed voor de terugweg. Sleebroek aan; goed inpakken en gaan met die banaan. Ongeveer letterlijk dan, we gaan al slee-end op onze kont naar beneden. Dit gaat goed en is heel leuk. Soms zijn de instructeurs zo goed om je te slepen (als het vlakker is), en dan ga je lekker snel. Hetgaat ook goed als er een treintje wordt gemaakt. Na vele spoortjes zijn we weer beneden. We keren terug naar het organisatiebureau voor een welverdiend biertje.

In het hotel gaan we even lekker bijkomen van deze dag. We eten hier 's avonds ook, zodat we niet weer naar de stad moeten. Morgen gaan we verder, wat zuidelijker naar Puerto Varas.

ma en pa

Een week pas onderweg en al zoveel beleefd. We genieten van de reisverhalen. Maar zien we jullie nog wel terug.? want ik lees dat jullie in een terminaal bad zijn geweest. Hopelijk was het echter een thermaal bad. Vandaag weer een (niet te lange) reisdag. Geniet van wat jullie tegen komen onderweg. Hotel Bellavista belooft weer een mooi uitzicht te hebben.
Morgen terug naar Bariloche, een behoorlijk eindje rijden. Hopelijk een niet al te slechte weg. Groetjes !!

Eveline en Paul

Hoi, hoi,
Leuk jullie uitgebreide verslagen tot nu. wij zijn nieuwsgierig naar wat er nog meer komen gaat !!
Groetjes, doe voorzichtig en geniet ze.
Paul, Eveline en Thomas

Morten en Sas

Ha die Fransje en Monique,
Het klinkt alsof jullie het erg goed naar jullie zin hebben en het landschap ziet er schitterend uit! We zijn benieuwd naar jullie volgende verslagen en foto's!
Voor onszelf weer iets om aan ons reis-verlanglijstje toe te voegen, want dit laat maar weereens zien hoeveel moois er nog is buiten Afrika :-)
Geniet ervan!
Morten, Sas en Dewi

monique en frans

we leven nog steeds en zijn niet terminaal, maar thermaal geweekt. wel lekker even in zo'n lekker bad in het zonnetje.

Hans en Marion

Hallo Frans en Monique

Het is allemaal mooi en indrukwekkend en zelfs aanstekelijk. Het zal je verbazen wij hebben ook geboekt voor onze vacantie.

veel groeten van een choco-junk en Hans